چندین رژیم غذایی پیشنهادی برای کنترل بهتر میگرن

چندین رژیم غذایی پیشنهادی برای کنترل بهتر میگرن

اگر از دسته افرادی هستید که از بیماری میگرن رنج می برید به شما توصیه می کنیم که در برنامه غذایی خود تجدید نظری داشته باشید و در جهت کنترل و درمان بهتر این بیماری غذاهایی که احتمال حملات میگرنی را بیشتر می کنند از برنامه روزانه خود حذف کنید.

ارتباط میان فراورده های خوراکی مختلف و تشدید حملات میگرنی هنوز به طور دیق مشخص نیست اما امروزه متخصصان بسیاری از تغییر رژیم غذایی در راستای بهبود افراد مبتلا به میگرن استفاده می کنند.

غذاهای تشدید کننده حملات میگرنی

مواردی که در ادامه یاد می شوند شاخص ترین ترکیبات ایجاد کننده حساسیت در افراد مبتلا بخ میگرن هستند ولی لزوما در همه افراد حساسیت ایجاد نمی کنند و تشدید میگرن در افراد مختلف متفاوت است.

  • مونوسدیم گلوتامات(MSG)
  • این ترکیب غذاهایی مثل سس سویا و کنسرو های سوپ یا سبزیجات یافت می شود.
  • نیترات و نیتریت (این ترکیبات در غذاهای گوشتی فراوری شده مثل هات داگ،همبرگر و ژامبون دیده می شوند)
  • آسپارتام (این ترکیب یک شیرین کننده مصنوعی است)
  • شکلات
  • آجیل
  • نوشیدنی های الکلی
  • مرکبات
  • پنیر کپک زده

غذا چگونه می تواند در تشدید حملات میگرنی نقش داشته باشد؟

فراورده های غذایی که از آنان یاد شد از دو طریق که یکی  تولید آنتی بادی توسط سیستم ایمنی و دیگری مکانیسمی به نام عدم تحمل مواد غذایی (food intolerance) است سبب تشدید حملات در افراد مبتلا به میگرن می شوند.

طی مکانیسم عدم تحمل مواد غذایی هیچ گونه انتی بادی تولید نمی شود ولی سیستم ایمنی بدن همچنان به ترکیبات غذایی خاصی حساسیت نشان می دهد.

طی تحقیقات صورت گرفته در سال 2010 در Cephalalgia ثابت شده در برخی از افراد مبتلا به میگرن در صورت مواجهه با ادویه ها،غذاهای دریایی، نشاسته، آجیل و افزودنی های غذایی سطوح بالایی از ایمونوگلوبولینG مشاهده می شود.

چندین رژیم غذایی پیشنهادی برای کنترل بهتر میگرن
چندین رژیم غذایی پیشنهادی برای کنترل بهتر میگرن

چگونه رژیم غذایی را به نحو کمک کننده ای تغییر دهیم؟

اگرچه که تاکنون رژیم غذایی خاص و دقیقی برای جلوگیری از تشدید حملات میگرنی مطرح نشده در ادامه به چندین رژیم غذایی پیشنهادی برای کنترل بهتر میگرن اشاره می کنیم که می توانند برای شما مفید باشند.

رژیم غذایی پرهیز یا محدود شده (elimination diet)

اگر نمی دانید با مصرف کدام موادغذایی دچار حملات میگرنی می شوید بهتر است مصرف یکی از  این ترکیبات را به مدت حداقل دو هفته از برنامه غذایی خود خارج کنید و ببینید آیا محدود شدن مصرف این ترکیبات تاثیر در روند بهبودی و کنترل میگرن داشته است یا نه.

اگر هم از حساسیت خود به ماده غذایی خاصی اطمینان دارید آن را از برنامه غذایی روزانه خود به طور کامل حذف کنید.

یکی دیگر از فواید این رژیم کمک به افرادی است که به اضافه وزن دچار بوده و به دنبال راهی برای کاهش دادن کالری دریافتی و وزن خود هستند.

رژیم وگان (vegan diet)

رژیم وگان به رژیمی گفته می شود که طی آن مصرف هرگونه فراورده حیوانی ممنوع می باشد.بدین صورت که مصرف گوشت،مرغ،ماهی،تخم مرغ و حتی عسل باید از برنامه غذایی خراج شود.

تمرکز این رژیم بر مصرف هرچه بیشتر فراورده های گیاهی است.زیرا این فراورده ها دارای میزان زیادی از ترکیبات ضدالتهابی هستند.در بیان دیگر فراورده های حیوانی توانایی ایجاد التهاب داشته که با پرهیز از آنان می توان احتمال وقوع حملات میگرن را کاهش داد.

رژیم غذایی بدون گلوتن (gluten free diet)

بیماری حساسیت به گلوتن و سلیاک هر دو با میگرن مرتبط هستند.به گونه ای فرد مبتلا به یکی از این دو بیماری با احتمال زیادی در معرض ابتلا به سردرد و به ویژه میگرن قرار می گیرد.

به همین منظور طی این رژیم به افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن توصیه می شود مصرف فراورده های دارای گندم را تا حد امان کاهش دهند اما در افراد مبتلا به سلیاک توصیه می شود با شدت بیتشری در جهت حذف گلوتن و پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن بکوشند.زیرا سلیاک عموما با واکنش های ایمونولوژیک همراه است.

رژیم ضد التهاب (Anti-Inflammatory Diet)

از آنجایی که مکانیسم التهاب در بروز و تشدید میگرن دخیل است پیروی از رژیمی که در آن ترکیبات غذایی ایجاد کننده التهاب کمتر باشد احتمال تشدید حملات میگرنی را کاهش می دهد.

یکی دیگر از مزایای این رژیم به خصوص برای خانم ها کاهش احتمال وقوع حملات قلبی می باشد.

یکی از بهترین مثال های رژیم ضدالتهاب رژیم مدیترانه ای می باشد که طی آن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدانت و امگا3 استفاده می شود مثل انواع توت،سبزی خوردن،ماهی،روغن زیتون و حبوبات و…

در کنار مصرف موارد یاد شده باید مصرف ترکیبات دارای امگا6 باید تا حدامکان محدود شود.

رژیم کم چربی (low fat diet)

طبق پژوهش های انجام شده در سال 2015 افرادی که مصرف غذاهای چرب را کاهش داده بودند کمتر از سایر افرادی که از برنامه غذایی معمول خود پیروی می کردند در معرض تشدید حملات میگرن قرار داشتند.

از سوی دیگر چاقی و میگرن ارتباط مستقیمی بر یکدیگر دارند و به همین منظور پیروی از این رژیم  و کاهش چربی دریافتی روزانه در درمان میگرن و پیشگیری از ابتلا به حملات قلبی بسیار کمک کننده خواهد بود.

در این راستا توصیه می شود مصرف غذاهای آماده،گوشت قرمز و لبنیات پرچرب را محدود نمایید و برای حبوبات،سبزیجات و میوه ها جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی خود درنظر بگیرید.

سخن پایانی

در کنار تمام موارد یاد شده در این چند رژیم غذایی پیشنهادی برای کنترل بهتر میگرن ، به خاطر داشته باشید که پیش از هر گونه تغییر در برنامه غذایی و یا پیروی از هر گونه رژیم غذایی خاص، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *