دلایل بروز قند خون بالا و عوامل خطر آن چیست؟

دلایل بروز قند خون بالا و عوامل خطر آن چیست؟

دلایل زیادی برای یالا رفتن قند خون در افراد وجود دارد. به طور مثال کسانی که مبتلا به دیابت هستند ولی در برنامه درمانی شان مشکلی ایجاد شده است و قند خون شان دچار نوسان شده است و یا افراد سالمی که در اثر مسائلی همچون افزایش وزن، فعالیت بدنی کم، سیگار کشیدن  و یا شرایطی همچون بارداری در معرض قند خون بالا قرار می گیرند.

بررسی عوامل و عادات پرخطری که شما را در معرض ابتلا به دیابت قرار می دهد

انسولین

انسولین هورمون کنترل کننده قند خون بدن است که توسط لوزالمعده ساخته می شود. زمانی که کربوهیدرات مصرف می کنیم، بدن کربوهیدرات را به مولکول های قندی ساده ای مانند گلوکز تجزیه می کند. گلوکز به راحتی وارد خون می شود و نهایتا به کمک انسولین از خون جمع آوری شده و وارد بافت های مختلف بدن می شود.

حال اگر به اندازه کافی انسولین در اختیار بدن قرار نگیرد، قند در داخل خون باقی می ماند و وارد بافت ها نمی شود. به عبارتی، یکی دلایل بروز قند خون بالا کاهش انسولین موجود در خون است.

دلایل بروز قند خون بالا و عوامل خطر آن چیست؟

بر اساس مطالعات انجام شده در انجمن دیابت امریکا دلایل مختلفی می تواند باعث نرسیدن انسولین کافی به بدن و یا عدم تایثرگذاری آن بر بدنتان بشود از جمله :

  • ممکن است به دیابت نوع دو مبتلا شده باشید که در آن صورت حتی با وجود مقادیر کافی از انسولین، به علت از بین رفتن حساسیت سلول های بافت های مختلف به انسولین باز هم قند خون تان بالا برود.
  • اگر به دیابت نوع یک مبتلا باشید، ممکن است دوزمورد نیاز روزانه خود را دریافت نکرده باشید.
  • اگر از پمپ های انسولین استفاده می کنید، ممکن است این پمپ دچار نقص شده باشد و انسولین کافی وارد جریان خونتان نشود.

در غیر این صورت سالم هستید ولی به دلیل ورزش نکردن و کاهش فعالیت بدنی و یا استرس (به علت بیماری یا مسائل شخصی) که باعث تغییر در سطح هورمون و کاهش انسولین می شود بعد از خوردن غذا دچار قند خون بالا می شوید.

دلایل بروز قند خون بالا و عوامل خطر آن چیست؟

ژنتیک

به نظر می رسد داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری دیابت، می تواند نقش بسیار مهمی دربروزاین بیماری داشته باشد. مثلا در دیابت نوع یک باید فاکتور های بیماری زا را هم از پدر و هم از مادر خود به ارث ببرد. البته عوامل محیطی هم می توانند ازدلایل بروز قند خون بالا محسوب شوند.

عوامل محیطی مرتبط با دیابت نوع یک می تواند شامل آب و هوای سرد، ویروس ها و رژیم غذایی اولیه فرد باشد. افرادی که از ابتدا از شیر مادر تغذیه کرده و دیرتر شروع به خوردن مواد جامد کرده اند، کمتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا شده اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که در سنین بالا به دیابت نوع دو مبتلا می شوند نوعی از آنتی بادی در خون شان وجود دارد که بدن علیه خودش ساخته است. همچنین نقش ژنتیک دربروز دیابت نوع دو بیشتر از نوع یک می باشد هرچند عادت ها و سبک زندگی افراد هم در این زمینه بسیار موثر است.

دلایل بروز قند خون بالا و عوامل خطر آن چیست؟

سبک زندگی

بعضی از دلایل وعاداتی که می تواند منجر به بروز قند خون بالا و ایجاد دیابت نوع دوشوند:

داشتن اضافه وزن و یا چاق بودن

افزایش چربی در بدن وچاق شدن باعث ایجاد مقاومت درسلول ها نسبت به انسولین می شود. در نتیجه سلول ها قند را از خون برداشت نکرده و قند خون افزایش می یابد.

ورزش نکردن

همانطور که ماشین بنزین می سوزاند، بدن هم گلوکز می سوزاند حال اگر کسی فعالیت بدنی کافی نداشته باشد گلوکز مصرف نشده و در بدن انباشته می شود.

فشار خون بالا

اگر فشار خون تان بالاتر از 9/14 باشد شما در معرض ابتلا به دیابت نوع دوهستید.

افزایش میزان تری گلیسیرید و کلسترول خون

اگر میزان HDL کاهش و میزان تری گلسیرید افزایش یابد خطر ابتلا به دیابت نوع دو در شما بسیار بیشتر خواهد بود.

افزایش سن

اگر در اثر افزایش سن کم تحرک شوید و به دنبال آن بخشی از ماهیچه هایتان تحلیل یابد و نهایتا اضافه وزن پیدا کنید در معرض خطربیشتری برای ابتلا به دیابت نوع دوخواهید بود.

سیگار کشیدن

بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، احتمال بروز دیابت نوع دو در افرادی که سیگار می کشند 30 تا 40 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

بارداری

احتمال بروز دیابت در زنانی که در دوران بارداری شان به دیابت بارداری مبتلا می شوند بسیار بیشتر خواهد بود همچنین زنانی که نوزادی با وزن بالاتر از 4 کیلوگرم به دنیا می آورند هم در معرض خطر خواهند بود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *