استرس چگونه موجب افزایش وزن و چاقی می شود؟

استرس چگونه موجب افزایش وزن می شود؟

قرار گرفتن در شرایط استرس می تواند تاثیر چشمگیری بر میزان وزن بدن داشته باشد و بسته به ویژگی هر فرد ممکن است شاهد افزایش و یا کاهش وزن بدن باشیم.

یک رویداد تنش زا،طلاق،از دست دادن فرد موردعلاقه و یا مشکلات مالی هر کدام نمونه هایی از شرایط استرس زا هستند که می توانند بر وضعیت جسمانی فرد تاثیر سو داشته باشند.

  • عادت های نادرست غذایی ناشی از استرس
  •      کم بودن مصرف آب
  •      حذف وعده های غذایی اصلی مثل صبحانه
  •      پیروی از رژیم های غذایی گوناگون در جهت کاهش وزن
  •      غذاخوردن بیش از حد معمول
  •      افزایش مصرف غذاهای ناسالم

چرا تغییرات وزن رخ می دهند؟

قرار گرفتن در شرایط تنش زای زندگی سبب تغییرات عادات غذایی معمول می شود. ممکن است فرد با کاهش اشتها مواجه شده و به حذف کردن برخی از وعده در نتیجه ممکن است فرد با کاهش اشتها مواجه شده و به حذف کردن برخی از وعده های غذایی اصلی روزانه خود روی آورد.

استرس ممکن است منجر به افزایش اشتها شده و منجر به غذاخوردن بیش از حد شود.در نتیجه با گذشت زمان وزن فرد افزایش می یابد. افزایش وزن همچنین ممکن است ناشی از نوسانات هورمونی ایجاد شده به دنبال استرس هم باشد. بنابراین پاسخ بدن به استرس به صورت نوسانات متابولیسم،هورمون انسولین و ذخایر چربی مشاهده می شود.

استرس چگونه موجب افزایش وزن می شود؟

ارتباط میان استرس و هورمون کورتیزول

استرس سبب برانگیختن واکنش ستیز و گریز در بدن می شود و در نتیجه ترشح هورمون هایی مثل کورتیزول و آدرنالین افزایش می یابد. آدرنالین موجب افزایش آمادگی بدن برای مقابله با شرایط تنش زا شده و از سوی دیگر تمایل به خوردن غذا را کاهش می دهد. به تدریج با کمرنگ شدن اثر آدرنالین نقش کورتیزول که هورمون استرس نیز نامیده می شود برجسته می گردد.

عملکرد این هورمون در جهت سرکوب و کاهش فعالیت های غیرضروری بدن مثل هضم غذا، ایمنی زایی و پروسه های تولید مثل می باشد. جالب است بدانید زیاد بودن میزان کورتیزول در بدن خود را به صورت افزایش تمایل به غذاهای دارای چربی و قند بالا نشان می دهد.

تاثیر استرس بر سرعت سوخت و ساز

طبق مطالعات صورت گرفته قرار گرفتن در شرایط استرس سبب کاهش سرعت متابولیسم می گردد. در همین راستا مشاهده شد زنانی که از استرس رنج می برند کمتر از سایرین کالری می سوزانند و در نتیجه این رکود متابولیسم سبب ایجاد زمینه ابتلا به چاقی در آنان می شود. همچنین سطح هورمون انسولین در این زنان بیشتر از نرمال می باشد که این مورد نیز دلیل دیگری بر تجمع چربی و بروز اضافه وزن می باشد.

یکی دیگر از دلایل بروز چاقی در افراد تحت تنش و استرس کمتر شدن میزان اکسیداسیون چربی هاست.طی این پروسه مولکول های بزرگ چربی کوچک شده و به عنوان سوخت سلولها مصرف می شوند.به عبارتی چربی سوزانده نشده در بدن تجمع می یابد.

لازم به ذکر است که اضافه وزن ناشی از استرس عموما در ناحیه شکم بروز می یابد.تجمع چربی در این ناحیه بیشتر از سایر نقاط بدن سبب تهدید سلامتی و افزایش احتمال ابتلا به اختلالات گوناگون می گردد.

استرس چگونه موجب افزایش وزن می شود؟

عادات غذایی نادرست ناشی از استرس

قرار گرفتن در شرایط استرس و اضطراب می تواند سبب بروز تغییراتی در رژیم غذایی افراد و عادات غذایی مختلف آنان داشته باشد.عادات غذایی نادرست خود عامل مهمی در افزایش احتمال بروز چاقی و یا ابتلا به بیماری های مختلف می باشند.در ادامه به چند مورد از این قبیل تغییرات که افراد مختلف ممکن است آن را تجربه کنند اشاره می کنیم:

  • مصرف غذاهای بسیار شیرین و بسیار چرب
  • کاهش میزان نوشیدن آب طی روز
  • حذف نمودن یک یا دو وعده اصلی غذایی روزانه
  • افزایش میزان مصرف غذاهای آماده
  • پیروی نکردن از برنامه منظم ورزشی
  • تنش و اضطراب هنگام غذاخوردن
  • پیروی از رژیم های لاغری دشوار و نادرست

با درنظر گرفتن راهکارهایی آگاهانه برای مدیریت هر کدام از عادات نادرست یاد شده به خوبی می توانید از تاثیرات مخرب استرس بر زندگی روزانه و سلامت خود بکاهید.

در همین راستا مشورت با یک مشاور به منظور کنترل تنش و اضطراب،انجام منظم فعالیت های ورزشی و پیروی از یک رژیم غذایی متناسب با نیاز های بدن راهکار هایی سودمند می باشند.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *