آیا قند و شکر موجب تسریع در پیشرفت سرطان می شوند؟

آیا قند و شکر موجب تسریع در پیشرفت سرطان می شوند؟

آیا مصرف قند ها سبب سرطان می شود؟ اگر اکنون دچار سرطان هستید، آیا قند ها می توانند پیشرفت آن را تسریع کنند؟

این سوالات سال هاست مطرح شده اند ولی پاسخ به آن ها ساده نیست. همه سلول های ما برای تولید انرژی به قند ها (به ویژه گلوکز) نیازمندند. سلول های ما مراحل زندگی را یکی یکی پشت سر می گذارند تا پیر شوند و در نهایت عمرشان تمام شود. به عبارت دیگر بدن ما مثل درختی است که هر سال روی آن برگ هایی رشد می کنند و سپس می ریزند و برگ های تازه جایگزین آن ها می شوند.

اما سلول های سرطانی متفاوت اند. این سلول ها زمانی به وجود می آیند که سلول های پیر از مردن خودداری کرده و به رشد و تقسیم شدن ادامه دهند. ادامه این روند توده سرطانی را در بدن به وجود می آورد که به آن تومور گفته می شود.

آیا مصرف بالای قند ها باعث سرطان می شود؟

در سال 1924 یکی از مهم ترین ویژگی های سلول های سرطانی توسط دکتر واربرگ کشف شد. دکتر واربرگ بیان کرد که سلول های سرطانی از مسیر سوخت و ساز سلول های عادی بدن پیروی نمی کنند. سلول های طبیعی قند را با مولکول های اکسیژن در بخش ویژه ای از سلول به نام میتوکندری می سوزانند و انرژی تولید می کنند. درست مثل سوختن بنزین در موتور ماشین. اما در آن سمت سلول های سرطانی با روشی موسوم به گلیکولیز هوازی تولید انرژی می کنند.

دیده شده که سلول های سرطانی، اشتیاق و ولع زیادی به قند ها دارند و این ویژگی آن ها در یافتن درمان های جدید می تواند یاری بخش باشد.

شکر و سرطان

با توجه به تحقیقات و آمار، به نظر می رسد ارتباط معناداری بین مصرف بالای قند و ابتلا به سرطان وجود داشته باشد. طبق مطالعات، ریسک ابتلا به چندین سرطان شناخته شده،در افراد مبتلا به دیابت نوع۲ نسبت به سایرین بیشتر است. دیده شده که افزایش سطح قند خون، سلول ها را به سمت سرطانی شدن و نامیرایی برده و تومور ها را نسبت به شیمی درمانی مقاوم تر می سازد.

چاقی و سرطان

نمی شود از قند خون گفت ولی از چاقی حرفی نزد. اضافه وزن، سطح هورمون های بدن را بالا می برد و ریسک ابتلا به انواع سرطان ها، عود و یا پیشرفت آن ها را زیاد می کند. انجمن بین المللی سرطان، برای پیشگیری و جلوگیری از عود بیماری، توصیه می کند که اضافه وزن خود را اصلاح کنیم.

آیا قند و شکر موجب تسریع در پیشرفت سرطان می شوند؟

با هوشمندی مصرف قند خود را تنظیم کنیم

با رعایت موارد ساده ای می توانیم به آسانی از مقدار زیاد قند در رژیم غذایی اجتناب کنیم. قند های طبیعی مثل میوه ها، عسل و لبنیات می توانند جزئی از برنامه غذایی سالم شما باشند. می توانید این قند های سالم را جایگزین مواد غذایی شیرین شده با شکر کنید. بهتر است مصرف شکلا ت های شیرین، شیرینی ها، غلات فرآوری شده، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا را محدود کنید. با استفاده بیشتر از سبزیجات، ماهی و غلات سبوس دار، رژیم غذایی سالمی خواهید داشت. اگر در این بین جایی برای ورزش روزانه هم فراهم کنید، سطح انسولین خود را تنظیم کرده اید، از بروز دیابت پیشگیری می کنید و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهید. این شیرین ترین نتیجه ممکن است!

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *