نشانه های پرفشاری خون چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پرفشاری خون یا همان فشارخون بالا علایم بارزی ندارد. برخی اوقات هم با نشانه هایی مثل سرگیجه، تنفس های کوتاه، سردرد و خونریزی از بینی خود را نشان می دهد. عوارض شدیدی مثل بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی های کلیوی در اثر پرفشاری خون در دراز مدت پدید می آیند. اورژانس فشارخون پدیده ای نادر ولی بسیار خطرناک است. در این عارضه فشارخون تا حد بحرانی بالا می رود و با نشانه های تاری دید، تهوع، اضطراب و درد قفسه سینه خود را نمایان می شود.

علایم شایع

اکثر افرادی که به عنوان بیماران مبتلا به پرفشاری مزمن می شناسیم (با فشار سیستولیک بالاتر از 130و یا دیاستولیک بیشتر از 80 میلی مترجیوه) هیچ علامتی را احساس نمی کنند. وقتی هم متوجه فشارخون بالای خود می شوند که به پزشک مراجعه کنند و با فشارخون آن ها با دستگاه سنجیده شود. البته فشارخون بالا بدون علامت هم نیست و گاهی این نشانه ها به صورت موقت در فرد ظاهر می شوند

سردرد های عود کننده

سردرد مشکلی است که بسیاری افراد بدون پرفشاری خون هم آن را دارند. فشارخون بالا می تواند در افراد احساس سردرد های ملایم تا شدید ایجاد کند؛ به ویژه هنگامی که فرد داروهای خود را مصرف نکند. این سردرد ها می توانند ضربانی هم باشند.

سرگیجه

بالا و پایین رفتن فشارخون و تغییر دوز داروها گاهی باعث سرگیجه در بیماران می شود.

نفس تنگی

این نشانه به دلیل اثر فشارخون بر قلب و ریه هاست و بیشتر هنگام فشارهای فیزیکی و فعالیت های بدنی روی می دهد.

خونریزی از بینی

اگر دچار فشارخون هستید احتمال بروز این عارضه در شما بیشتر از دیگران است ولی در مجموع پدیده شایعی نیست.

علامت های نادر

اگر فشارخون تا حد بسیار زیادی بالا برود، می تواند نشانه های قابل توجهی در بدن ایجاد کند. اگرچه، حتی فشارخون بسیاربالا هم می تواند در ابتدا بی علامت باشد. اگر فشارخون سیستولیک بیشتر از 180 میلی مترجیوه یا دیاستولیک بیشتر از 120 میلی متر جیوه باشد در محدوده بحرانی قرار می گیرد. علایم مورد انتظار عبارت اند از:

تاری دید یا مشکلات بینایی

تاری دید در اثر فشارخون بالا هشدار خطرناکی است و نشان می دهد که خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی وجود دارد.

سردرد

در اثر فشارخون بحرانی به سرعت فرد دچار سردرد های با ماهیت ضربانی می شود.

سرگیجه:

فرد احساس می کند که اتاق در حال دوران به دور اوست.
حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها که همراه سرگیجه به فرد دست می دهد.

فوریت فشار خون

شرایطی که فشارخون شخصی به حد بحرانی برسد، ولی همچنان علامتی نداشته باشد، فوریت فشارخون نامیده می شود. در این وضعیت هنوز نارسایی اندام ها رخ نداده ولی اگر فشارخون پایین نیاید به زودی آسیب های شدیدی به بدن می رسد.

عوارض فشار خون

فشارخون درمان نشده در دراز مدت بسیار خطرناک است. بعضا هم در اثر فشارخون بحرانی که گفته شد، اورژانس فشارخون رخ می دهد.

اورژانس فشارخون

ممکن است این عبارت شبیه فوریت فشارخون باشد، اما در اوژانس فشارخون برخلاف فوریت علایم شدیدی در بیمار دیده می شود. نشانه های شرایط اورژانسی کوتاهی تنفس، اضطراب، درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، گیجی و یا بیهوش شدن است.

پارگی عروق بر اثر آنوریسم

آنوریسم نوعی برآمدگی در دیواره رگ هاست و معمولا در اثر ضعف دیواره عروق و فشارخون بالا رخ می دهد. اورژانس فشارخون خطر آنوریسم  در قلب، مغز، و کلیه ها را بالا می برد که ممکن است به پارگی عروق منجر شود. پدیده ای که می تواند کشنده باشد.

بیماری های عروقی

پرفشاری مزمن خون، دیواره عروق را سخت می کند و باعث می شود شریان ها نازک تر شوند. این اتفاق که در چشم ها، کلیه ها، قلب و مغز رخ می دهد به مرور آسیب های جدی به همراه دارد.

بیماری های قلبی

با مواردی که گفتیم دور از انتظار نیست که پرفشاری خون عوارض قلبی نیز به همراه داشته باشد. به علاوه فشارخون بالا مشکلاتی مثل آریتمی، نارسایی قلبی و بیماری شریان های کرونری را تشدید می کند.

نارسایی کلیوی

فشارخون بالا به عروق کلیوی آسیب می زند و آن ها را ناکارآمد می کند. این آسیب ممکن است دائمی شود.

مشکلات تنفسی

به دنبال بیماری های قلبی ناشی از پرفشاری خون سیستم تنفسی هم تحت تاثیر قرار می گیرد. این عرضه با نشانه هایی مثل تنفس های کوتاه و دشوار خود را نشان می دهد.

نشانه های پرفشاری خون چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای اطمینان از سلامت فشارخون خود برای چکاپ به صورت دوره ای به پزشکتان مراجعه کنید. فشارخون بالا اگر شناسایی و تحت درمان و سنجش قرار گیرد، به راحتی قابل کنترل است. چنانچه هریک از علایم فشارخون مزمن یا حاد مانند سردرد های مکرر، سرگیجه های دائمی، خونریزی از بینی، کوتاهی تنفس، تهوع یا استفراغ را در خود مشاهده کردید؛ بی درنگ به پزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است برایتان داروهایی برای کنترل فشارخون تجویز شود. در صورت مشاهده عوارض جانبی شدید دارویی نیز با درمانگر خود مشورت کنید تا داروهای شما را دوباره تنظیم کند.

چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علایم زیر که نشان دهنده اورژانس فشارخون هستند به سرعت به بیمارستان بروید:

• سردرد شدید
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • کوتاهی تنفس
  • سرگیجه شدید یا بیهوشی
  • مشکلات بینایی
  • ضعف، بی حسی و یا سوزش در دست، پا یا صورت به شکل یک طرفه یا دوطرفه
  • مشکلات گفتاری یا درک صحبت های دیگران
  • پریشانی و تغییرات رفتاری

فشارخون خود را هیچوقت ناگهانی و شدیدا پایین نیاورید. فرآیند کم کردن فشارخون بسته به حاد بودن آن ساعت ها یا روزها طول می کشد. اگر فشارخون به سرعت افت کند خونرسانی به اندام هایی مثل مغز با اختلال مواجه می شود که ممکن است به آسیب مغزی یا مرگ بیانجامد.