گرما زدگی و راه کار درمان آن - داروخانه آنلاین دکتر کیایی

گرمازدگی شرایطی است که به دنبال افزایش دمای مرکزی بدن رخ داده و عموما با کاهش مایعات بدن همراه است. پدیده گرمازدگی باید به زودی تشخیص داده و در سریع ترین حالت ممکن درمان شود. این پدیده لزوما به علت بالا بودن دمای محیط رخ نمی دهد و در صورت درمان نیافتن می تواند زمینه بروز سکته قلبی را ایجاد نماید.

یک دید کلی دررابطه با گرمازدگی

پاسخ طبیعی بدن در برابر افزایش دمای داخلی عرق کردن و خنک شدن پوست به دنبال تبخیر آن است.حال اگر رطوبت محیط به حدی بالا باشد که عرق دفع شده از بدن نتواند تبخیر شود بدن دهیدراته شده و بدون اینکه محیط داخلی بدن خنک شده باشد دمای اندام های داخلی همچنان افزایش می یابد.

دلایل بروز گرمازدگی

تمام کسانی که در محیط های با دمای بالا هستند ممکن است تحت خطر گرمازدگی قرار بگیرند.مخصوصا در مواردی که آب و املاح از دست رفته از بدن به صورت جبران نشده باقی بماند.

در ادامه به گروه هایی اشاره می کنیم که بیشتر از سایرین در معرض گرمازدگی قرار می گیرند:

• نوزادان و کودکان تا چهارسال
  • افراد سالمند
  • افراد مبتلا به چاقی
  • افراد دارای فشارخون بالا
  • افرادی که در محیط های کاری پرحرارت مشغول می باشند

علائم گرمازدگی

• ضعف و بی حالی
  • عرق کردن به صورت شدید
  • مرطوب و بی رنگ شدن پوست
  • سرگیجه یا غش کردن

درمان گرمازدگی

اگر علائم یاد شده را احساس کردید بهتر است با پیروی از راهکارهای زیر هرچه سریع تر گرمازدگی خود را درمان نمایید:

۱٫ از جایی که هستید به مکان دیگری که خنک بوده و هوای آن تهویه شده باشد بروید

۲٫ با مصرف نوشیدنی های خنک دمای اندام های درونی خود را کاهش دهید.

البته به خاطر داشته باشید که در این موارد از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید.امروزه نوشیدنی های الکترولیتی ویژه فعالیت های ورزشی نیز در بازار عرضه می شوند که گزینه منسبی برای آب و املاح از دست رفته طی فعالیت های بدنی هستند.

۳٫ در صورت امکان دوش آب سرد بگیرید.

در غیر این صورت با استفاده از یک حوله آغشته به آب سرد صورت و گردن خود را از عرق پاک نمایید.این روش طی انجام فعالیت های ورزشی نیز بسیار کاربردی است.

۴٫ لباس های سبک و نازک بپوشید تا پروسه تعریق راحت تر اتفاق بیفتد.

علائم گرمازدگی چیست؟ چگونه فرد گرما زده را مدیریت کنیم؟

چگونه به فردی که دچار گرمازدگی شده است کمک کنیم؟

اگر محیطی که فرد موردنظر با حضور در آنجا دچار گرمازدگی شده بسیار گرم است توصیه می کنیم با استفاده از پوشش های مخصوص مراقبت فردی برای کمک به وی وارد این محیط شوید.

مطمئن شوید فردی که دچار گرمازدگی شده است می تواند نفس بکشد.برای این کار از اصول کمک های اولیه (راه های هوایی،تنفس و گردش خون) پیروی نمایید.

هر چه سریع تر فرد گرمازده را از معرض گرما و تابش نور آفتاب به مکانی خنک و دارای هوای تهویه شده منتقل کنید.

به فرد گرمازده کمک کنید تا برای خنک شدن سریع تر لباس های اضافی را از تن دربیاورد.

اگر فرد گرمازده هشیار است و می تواند به توصیه های شما عمل کند به او نوشیدنی خنک و غیرالکلی بدهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

اگر علائم گرمازدگی با عمل به راهکار های اشاره شده بهبود نیافتند و ماندگاری این علائم بیش از یک ساعت طول کشید بهتر است حتما به یک کلینیک و یا پایگاه اورژانس مراجعه نمایید.

علائم حاد گرمازدگی

فردی که دارای علائم زیر باشد باید به سرعت درمان های اورژانسی را دریافت کند:

• بی هوش شدن و نداشتن توانایی پیروی از دستورات
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • بی هوش شدن فرد در حالی که پروسه عرق کردن نیز در وی متوقف شده باشد. (این حالت می تواند علامتی بر ابتلای فرد به سکته قلبی باشد و زمیه آسیب های وخیم تر مثل بروز ناتوانی و یا مرگ را ایجاد نماید)