در مواجهه با زخم عفونی و چرکی چه کار باید کرد؟

اگر زخم ایجاد شده در بدن عفونی شده و تحت درمان قرار نگیرد ممکن است خطر ابتلا به بیماری های ناگواری سلامت فرد را تهدید کند.

در بسیاری از موارد عفونت های شدید ناشی از باکتری های خطرناکی همچون استرپتوکوک،استافیلوکوک و MRSA به دنبال ایجاد زخم هایی کوچک که حتی به چسب زخم نیازی نداشتند به بدن وارد شده اند. بنابراین لازم است درمان زخم ایجاد شده در بدن حتی اگر سطحی و متخصر به نظر می رسد به درستی انجام شود و از عفونی شدن آن جلوگیری شود تا عفونت در کل بدن گسترش نیابد.

در ادامه به راهکار هایی اشاره می کنیم که انجام آنها در صورت عفونی شدن زخم می تواند بسیار کمک کننده باشد:

علائم عفونت

زخم عفونی شده دارای نشانه های زیر است:

•     قرمزی
  •     تورم
  •     بالا بودن دمای موضع زخم
  •     ترشحات چرکی

اگر زخم ایجاد شده در بدن دارای علائم عفونت است توصیه می شود تا فرد به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم برای کنترل عفونت خود داروهای آنتی بیوتیک دریافت کند.

عوارضی که در ادامه به آنها اشاره می شود به دنبال شدت یافتن عفونت زخم بروز می یابند:

• تب بالای 37.7 درجه سانتی گراد که به صورت دهانی یا مقعدی اندازه گیری شده باشد؛ بنابراین گرمای موضعی زخم با تب عمومی بدن متفاوت است و بروز تب علامتی بر انتشار یافتن عفونت در کل بدن می باشد.
  • بدن درد؛ به خصوص درد احساس شده در مفاصل و نقاطی از بدن که حتی به موضع زخم نزدیک نباشند.در صورتی که احساس درد در موضع زخم عارضه ای طبیعی است.
  • حالت تهوع یا اسهال؛ علائم گوارشی نشان دهنده منتشر شدن عفونت در کل بدن می باشند.
در مواجهه با زخم عفونی و چرکی چه کار باید کرد؟

موضع زخم را تمیز نگه دارید!

برای جلوگیری کردن از عفونی شدن زخم لازم است که موضع آن را تا زمانی که کاملا بهبود یابد تمیز نگه دارید. در بسیاری از موارد شستن زخم با آب و صابون کفایت می کند و استفاده از پماد های آنتی بیوتیک عموما ضروری نیست.

می توانید برای مراقبت بیشتر از زخم آن را بانداژ کنید.اما به خاطر داشته باشید که این کار باید هر روز تکرار شود و هر دفعه پیش از باند پیچی کردن، سطح زخم به خوبی با آب و صابون شسته شود.

چه زمانی لازم است به دکتر مراجعه کنید؟

اگر زخم عفونی شده و عفونت آن در بدن انتشار یافته باشد لازم است که برای جلوگیری از بروز عوارض وخیم تر به پزشک مراجعه کنید. زیرا تجویز آنتی بیوتیک برای درمان زخم عفونی شده ضروری می باشد.

همانطور که می دانید برای هر عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک خاصی مورد نیاز است و پزشک معالج با نمونه گیری از زخم و گرفتن کشت از آن نوع باکتری را یافته و آنتی بیوتیک لازم را برایتان تجویز خواهد کرد. پروسه نمونه گیری و کشت باکتری معمولا سه روز طول می کشد. اگر هیچ گونه ای از باکتری در کشت مشخص نشد یعنی زخم عفونی نبوده و نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نیز نمی باشد.

در صورتی که بسته به تشخیص کادر درمان برایتان آنتی بیوتیک تجویز شد توصیه می شود که مصرف آن را طبق دستور انجام دهید. علائم عفونت طی یک الی دو روز پس از مصرف دارو برطرف خواهد شد اما به هیچ عنوان مصرف دارو را قطع ننموده و دوره درمانی خود را تکمیل نمایید تا جمعیت باکتری های موجود در بدن از بین رفته و احتمال بروز دوباره عفونت به گونه ای شدید تر به حداقل برسد.